Assistanse
Om du har en bevegelseshemming, eller særskilte krav under flyreisen, må du bestille dette samtidig som du booker din billett av flyselskapet. De ulike flyselskapene kan ha ulike rutiner for bestilling ved spesielle behov.
Flyplassen har ansvar for assistansetjenesten som omfatter bistand til personer med redusert mobilitet (PRM) fra gitt ankomststed på lufthavnen til fly (flysete), og fra fly til angitt avgangssted på lufthavnen. På TORP er det Widerøe Ground Handling som utfører denne tjenesten. Reglene innebærer i hovedsak at flypassajerer med bevegelseshemming, så langt det er mulig, skal ha samme muligheter til å benytte seg av flytilbudene som andre reisende. Personer med nedsatt bevegelse har rett til assistanse på flyplassen hvis bookingen skjer senest 48 timer før angitt avgangstid.
Hvis bookingen ikke har skjedd i rett tid, får du likevel hjelp på flyplassen, men flyplassen rekker kanskje ikke å sørge for at servicen blir nøyaktig som ønsket. Booking via internett er i de fleste tilfeller ikke mulig for personer som har særskilte behov under sin flyreise, ettersom mange internettbaserte bookingsystemer ikke klarer å ta imot slik detaljert informasjon enda.